Știai că între 3 și 5 ani, potențialul copiilor de a învăța noțiuni matematice este unul deosebit de complex și sofisticat? Douglas Clement, directorul executiv al institutului învățare timpurie al Universității din Denver, a petrecut aproape întreaga carieră studiind și pledând pentru introducerea unor concepte de matematică încă din primii ani de viață.

Acesta a demonstrat faptul că introducerea conceptelor matematice simple în educația timpurie facilitează dobândirea unor abilități vitale în viața de adult si favorizează succesul academic. Pe lângă importanța sa în parcursul educațional, matematica de bază dezvoltă și o serie de abilități necesare rezolvării problemelor de zi cu zi, precum gândirea logică și orientarea în timp și spațiu.

Noțiuni matematice de bază în educația timpurie

Pe la vârsta de 2 -3 ani, copiii încep să facă comparații între obiecte și să recunoască numărul lor prin termeni de ”mai mult”, ”mai puțin” sau ”la fel”. Până la 3 ani, micuții știu să numere până la 5. De la 5 ani, deja pot învăța să numere contextual până la 10 și să identifice forme. Tot acum pot cunoaște și operațiile aritmetice de bază.

Număratul

Chiar înainte de a merge la grădiniță, părinții își pot învăța copiii să numere, prin activități simple și distractive. De exemplu, prin numărarea jucăriilor, a degetelor, membrilor familiei sau a desenelor dintr-o carte.

La început, copiii învață să numere prin memorarea cuvintelor și a succesiunii lor. De aceea, este important ca învățarea numerelor să fie însoțită de comparații simple între acestea, de tipul “5 este mai mare decât 3”. Susan Levine, profesor la Universitatea din Chicago, explică: “De obicei, copiii învață repede să numere până la 10, însă, de multe ori aceasta este doar o listă fără semnificație pentru ei. Dacă le spui adu-mi trei pești, îți vor aduce o grămăjoară.“

Măsurarea

Copiii de 2 – 3 ani pot face comparații de tipul mai mic/ mai mare. În acest moment pot fi ajutați să deprindă noțiuni de măsurare prin gruparea jucăriilor după mărime. Mai târziu, la 4 – 5 ani, prin măsurarea copiilor la perete pot fi introduse cunoștințele de bază despre înălțime. Termenii despre greutate pot fi explicați în bucătărie, ori de câte ori micuții vor să participe la pregătirea unei prăjituri, sau folosind materiale didactice dedicate.

Adunarea și scăderea

Înainte de a intra în ciclul primar, copiii pot învăță și conceptele de bază despre adunare și scădere. La masă, în sala de clasă sau acasă, părinții și educatorii pot introduce operațiile aritmetice simple folosind elemente familiare. Se începe cu o cantitate pe care copiii o recunosc deja, precum două jucării, după care se adaugă încă una. Spune cu voce tare trei jucării și așază cifra 3 lângă mulțimea formată. Astfel, îi ajuți să facă legătura între numărul de jucării și reprezentarea lui vizuală.

Alt exemplu poate fi la ora gustării. De exemplu, copiii au în față o farfurie cu 5 felii de mere. Pune-i să le numere și după ce mănâncă o felie, spune-le că au rămas 4 și că tocmai au făcut o scădere.

Geometria

Jucăriile educative în forme geometrice sunt o metodă excelentă de introducere în gândirea spațială. După o vreme de joacă cu formele (cuburi, triunghi, cercuri), copiilor li se pot prezenta și alte elemente de spațialitate. Arată-le ce înseamnă sus, jos, în față, în spate, linie, colț, etc. și integrează formele și dimensiunile în rutina zilnică, prin fraze precum Am tăiat sandwich-urile în formă de triunghi. Potrivit Prof. Douglas Clement, copiii au nevoie să își traducă experiențele și în termeni matematici, pentru a reuși să înțeleagă corect și complet lumea din jurul lor.

Beneficiile matematicii

Matematica dezvoltă gândirea logică și critică

Matematica este construită pe raționamente și este baza logicii și a ordinii. Când un student explică cum a ajuns la o soluție prin descrierea pașilor, acesta folosește gândirea logică.

Matematica timpurie disciplinează mintea copiilor, iar acest lucru se poate observa și experimenta prin activitățile de zi cu zi. Ajută copilul să gândească critic și să verbalizeze ipoteze, prin întrebări deschise. Întreabă-l: Ce crezi că se întâmplă dacă din cele 5 jucării de pe covor ascundem 2? Oferă-i timp să se gândească, abține-te în a-i oferi răspunsul corect și ajută-l cu alte întrebări deschise să ajungă la rezultatul corect.

Matematica este baza soluțiilor la problemele zilnice

Cât este ceasul? Câte grame de zahăr sunt necesare pentru o prăjitura? Cât costă jucăria? Acestea sunt doar câteva exemple în care matematica este prezentă în viața de zi cu zi.

Orice context în care copiii se simt bine, poate fi folosit pentru a implementa noțiunile de bază ale matematicii. Acasă sau la locul de joacă, apar nenumărate contexte în care se poate exersa numărarea, adunarea, scăderea sau măsurarea obiectelor care fac parte din universul lui. Așadar, nu este nevoie de o oră standard de matematică pentru a face operații aritmetice simple.

Matematica este pilonul carierei profesionale

Toate joburile presupun matematică, fie că folosesc noțiuni de bază, fie operații complexe. Un nivel ridicat de cunoaștere a matematicii deschide ușa joburilor bine plătite din domeniul științei, tehnologiei și ingineriei. Studiul coordonat de Greg J. Duncan în 2007 corelează expunerea timpurie la noțiuni matematice și cu tendința urmării unei forme de învățământ superior: copiii care se împrietenesc cu matematica de la vârste fragede devin adulți educați și preocupați de propria dezvoltare profesională.

Introducerea noțiunilor de matematică în educația timpurie este strâns legată de relevanța conceptelor în viața de zi cu zi. Odată înțeleasă aplicabilitatea matematicii în contextele reale, materia devine un domeniu fascinant care ajută rezolvarea problemelor și dezvoltă gândirea logică. Cu cât prezentarea matematicii este făcută într-o manieră pozitivă cu atât mai mult copilul va deveni mai încrezător în el și în capacitățile sale de reușită.