Dezvoltarea inteligenței emoționale între 12 și 18 luni

După aniversarea primului an, între 12 și 18 luni, copiii încep să perceapă lumea într-o manieră proprie, să dezvolte o personalitate unică, un simț al propriei persoane și al celor din jur. Deja încep să meargă, rostesc câteva cuvinte pe care le poți recunoaște și răspund din ce în ce mai mult la o varietate de situații. Este vârsta la care se recunosc în oglindă sau într-o fotografie și se bucură să fie în centrul atenției.

Vârsta la care învață să comunice sentimente

Perioada 12-18 luni înseamnă și multe chicoteli, cei mici începând să demonstreze un simț al umorului, râzând când vă jucați împreună, dar și sentimente de frustrare care trebuie înțelese și abordate cu mare atenție de către părinți.

Din punct de vedere emoțional, este vârsta la care copilul învață cum să comunice sentimentele și stările pe care le trăiește, manifestă un simț al posesiei asupra jucăriilor și oamenilor și devine gelos când atenția este îndreptată asupra altor persoane.

”Este important ca celui mic să i se vorbească despre sentimente și despre ceea ce simte. De exemplu, când observi că este fericit, spune-i acest lucru. Un alt exercițiu benefic este ca părinții să îi citească celui mic și să privească împreună imaginile din interiorul cărților în care se pot observa emoții. În acest mod, copilul învață că este perfect normal să aibă diferite sentimente și să le manifeste”, declară Valentina Secară, specialist educație timpurie.

De asemenea, 12-18 luni este perioada la care micuțul vă ia în brațe din senin sau, ocazional, se ascunde de persoanele pe care nu le cunoaște.

Dezvoltarea inteligentei emotionale

”Din punct de vedere socio-emoțional, este vârsta la care începe să aibă amintiri, vârsta la care începe să aibă reacții la persoane necunoscute. Ține cont de acest lucru și, pe cât posibil, nu insista în introducerea unei persoane pe care copilul nu o agreează. Dă-i lui posibilitatea să accepte în ritmul său, indiferent că este diferit de al tău, persoana nou venită în casă. Mergeți în vizite, mergeți să vedeți alți copii fără nici o teamă de boli, de vreme, de alte condiții. Este viața pe care o doriți pentru copilul vostru și pentru adultul de mâine”, spune Valentina Secară, fondatoarea centrului de training pentru părinți și educatori FIRST 7.

Fii un susținător pentru copilul tău curios și ajută-l să învețe, să crească și să-și dezvolte încrederea în abilitățile lui.

După vârsta de 12 luni, cel mic deja începe să meargă, este curios și își dorește să exploreze. Deși se simte în largul lui și recunoaște locurile familiare, se manifestă curiozitatea și dorința de a descoperi locuri și lucruri noi. În același timp, are nevoie și să se simtă în siguranță, protejaț și iubit. Este important să îi susțineți curiozitate și să îi dovediți că sunteți alături de el în cazul în care are nevoie. Vegheați-l de la o distanță mică, permițându-i să se simtă liber și confortabil. Veți observa că, dacă îi acordați spațiu de explorat, cel mic va căpăta mai mult curaj și încredere în propria persoană. De asemenea, pentru un plus de siguranță, cel mic adoptă adesea o păturică sau o jucărie pe care și-o dorește în preajmă sau chiar alături de el. Asigurați-vă că aceasta se află întotdeuna la îndemână.

”În plus, ce ați mai putea face, ar fi să îl sprijiniți emotional în absolut tot ce își dorește să descopere. Sunt alegerile lui, temerile lui, și nu ale voastre. Acordați-i această încredere, delimitați cele două aspecte în așa fel încât să îi dați copilului posibilitatea să ia contact cu mediul fără a-l influența cu temerile sau cu prejudecățile pe care le putem avea noi, părinții”, Valentina Secară, specialist în educație timpurie.

Copiii învață cel mai bine când sunt lăsați să se joace, să exploreze și să își urmeze interesele

După vârsta de 12 luni, copilul începe să își dorească să fie independent și se îndepărtează de părinți pentru perioade scurte de timp, de regulă 15-20 de minute. Acesta se bucură să se joace singur sau în preajma altor copii, însă nu împreună cu aceștia. De aceea, este important să îi asigurați cât mai multe oportunități de a se juca alături de copii de o vârstă cu el sau mai mari, fără a-l obliga să interacționeze cu ei. La această vârstă, cei mici nu se bucură să împartă jucăriile. Abia începând cu vârsta de 3 ani, cei mici vor învăța să se joace în mod interactic cu alți copii.

Stabiliți rutine și faceți procesul de tranziție cât mai lin

Știind la ce să se aștepte îl ajută pe cel mic să se simtă în siguranță, încrezător și în controlul lumii lui. Încercați să păstrați rutinele zilnice în aceeași ordine și, aproximativ, la aceeași oră și anunțați-l când va urma o tranziție sau o schimbare. Acest lucru îl ajută pe cel mic să anticipeze, să se pregătească și să facă față schimbărilor din fiecare zi. De exemplu, poți să-i spui copilului: ”După prânz, ne vom așeza pe patul tău și vom citi o poveste.”

Lucruri specifice la momente specifice

În această perioadă, copilul învață și să spună ”NU” și, adesea, refuză mâncarea pe care i-o oferi sau hăinuțele cu care vrei să îl îmbraci. Vei observa, deasemenea, că își dorește lucruri specifice la momente specifice. Oferă-i două opțiuni din care să aleagă sau adresează-i întrebări precum: ”Ai dori să te încalți sau să îți iei jacheta prima data?” Astfel, cel mic va simți că părerea lui contează. Poți chiar să îl implici în activitățile familiei și să îl rogi să pună bluzica murdară în coșul de rufe sau să strângă jucăriile. La final, arată-i că apreciezi ajutorul oferit.