Șase lecții pentru educația timpurie a secolului 21

Este adevărat, din ce în ce mai mulți educatori și părinți conștientizează nevoia de a le forma copiilor deprinderi extrem de importante pentru viața adultă a vremurilor pe care le trăim, precum gândirea critică, capacitatea de rezolvare a problemelor, creativitatea sau inteligența emoțională.

O educatie timpurie de calitate, în acord cu nevoile copiilor și realitatea cotidiană, respectă câteva principii aplicate de educatorii Acorns Nursery, dar care pot fi continuate cu succes și de familie, acasă.

Iată care sunt șase din cele mai importante lecții pe care le recomandă specialiștii în educație timpurie:

Învățarea prin cooperare

Un profesor bun va știi să încurajeze elevii să colaboreze între ei. Învățarea prin cooperare crește nivelul de implicare și interacțiune în clasă, iar oportunitățile de socializare induc o stare de bine atât copiilor, cât și adulților.

Jocurile de echipă și sarcinile de grup sunt uneltele pe care educatorii le folosesc pentru a șlefui abilitățile de colaborare, negociere și comunicare ale copiilor.

Un studiu publicat în 2015, în British Journal of Educational Technology, a comparat mai multe tipuri de dinamică a grupului în sala de clasă. Elevii s-au arătat mai deschiși la ideile venite din partea colegilor, decât la cele propuse de profesori, iar noțiunile învățate prin colaborare au fost mai bine fixate și încorporate în bagajul de cunoștințe.

Învățarea diferențiată

Învățarea diferențiată presupune o relație durabilă și autentică între copii și educator, care îi permite acestuia din urmă să ofere experiențe de studiu personalizate. În mod ideal, fiecare copil în parte ar trebui instruit în funcție de nevoile și interesele personale, ținând cont de stadiul de dezvoltare în care se află.

De exemplu, oferind oportunitatea copiilor să își aleagă activitățile în funcție de interese sau modul în care le-ar plăcea să participe la respectivele activități, le creștem încrederea în propria persoană și îi ajutăm să învețe cu plăcere. În plus păstrarea materialelor didactice în locuri accesibile pentru copil este o modalitate de a-i permite să aleagă acele activități pe care le consideră potrivite lui.

Evaluarea fără etichete

Evaluarea în procesul învățării presupunea strângerea datelor care îi ajută pe educatorii să personalizeze învățarea în funcție de nevoile copiilor. Astfel, copii conștientizează ceea ce trebuie să învețe și la ce standard. Mai simplu spus, unde sunt, unde trebuie să ajungă și cum să ajungă acolo.

Este important pentru educator să înțeleagă modul în care elevii asimilează informația. Acest lucru se poate face prin observații directe, discuții în clasă, evaluări făcute de copii colegilor, auto-evaluări sau jurnale de învățare.

Astfel, cadrele didactice pot ajusta procesul de învățare și pot sprijinii sau provoca elevii, în funcție de nevoile lor și nivelul la care sunt.

Învățarea cross-curriculară

Învățarea mai multor subiecte în același timp ajută copiii să înțeleagă mult mai bine lumea din jurul lor. Teme precum anotimpurile sau corpul uman pot fi explorate prin prisma mai multor discipline: științele naturii, geometrie, arte etc. În cartea Cross-Curricular Learning 3-14, Jonathan Barnes explică importanța acestei metode didactice: îmbunătățește conexiunile dintre cele două emisfere ale creierului și dezvoltă abilitățile de rezolvare a problemelor.

Abordările principale ale învățatului simultan:

  • Învățarea bazată pe un proiect presupune ca acesta să se finalizeze cu un rezultat concret.
  • Învățarea pe baza problemelor cere profesorului să ghideze copiii în găsirea soluțiilor la probleme reale din societate.
  • Învățarea pe bază de investigație încurajează copiii să pună ei întrebările, în funcție de curiozitățile pe care le au.

Aceste metode funcționează pentru că educatorii nu spun copiilor doar ce trebuie să știe. Aceștia îi încurajează să își dorească explorarea informațiilor într-un mod în care toate materiile se îmbină armonios.

Setarea scopurilor

Pentru a ajuta copiii să își atingă scopurile și să aloce timp de auto-reflecție, au nevoie de feedback specific din partea adulților, în mod constant.

În primă fază, setarea scopurilor ia o formă simplă și foarte clară. De exemplu, prin discuții frecvente între copil și educator sau părinte despre progresul lui într-un anumit domeniu. Aplicarea modelului de obiectiv SMART (specific, măsurabil, realizabil, relevant, setat în timp) poate intra și în procesul de educație și le poate servi copiilor ca ghid în achiziționarea unor noi abilități sociale și academice.

Cum fiecare copil este unic, așa va fi și strategia de învățare potrivită pentru el: o sinergie a elementelor care răspund cel bine nevoilor, intereselor și potențialului său. Iar drumul spre acest “amestec” individual începe prin a-i acorda copilului spațiu, timp și atenție.

Integrarea tehnologiei în învățare

Copiii din ziua de astăzi s-au născut în era internetului și se pregătesc pentru o viață adultă într-o lume din ce în ce mai prezentă online. Întrebarea potrivită în legătură cu includerea tehnologiei în educație nu este dacă ar fi benefică ci cum poate fi implementată într-un mod sănătos. Conform unui studiu publicat în 2002 în Teaching Children Mathematics, utilizarea device-urilor moderne în sala de clasă (precum tabletele) facilitează dezvoltarea cognitivă și socială a copiilor.

Tehnologia stârnește curiozitatea preșcolarilor și crește implicarea în timpul activității academice. Astfel, cadrul prielnic pentru îmbogățirea competențelor tehnice există deja.

Site-ul NetSmartzKids învață copiii cum să folosească internetul în mod responsabil. Vezi care sunt instrumentele ce amplifică procesul de învățare.