Abordarea kinestezică în învățarea matematicii

Știai că introducerea noțiunilor legate de matematică în primi ani de viață ajută la dezvoltarea unor abilități importante pentru succesului academic de mai târziu și chiar pentru viața de adult? Capacitatea de rezolvare a problemelor, raționamentul logic, înțelegerea numerelor și a operațiilor matematice într-o gamă largă de contexte, gândirea spațială, atașamentul pentru matematică și tehnologie, toate acestea pot fi introduse copilului încă din copilăria timpurie, atât la creșă sau grădiniță, cât și acasă. Copiii care nu experimentează matematica prin joc începând cu 2-3 ani, pot dezvolta o oarecare anxietate față de acest domeniu în anii de școală, iar învățarea devine greoaie și ineficientă. Specialiștii în educație timpurie spun că exercițiile și jocurile care implică mișcarea sunt cele mai eficiente metode de a-i ajuta pe copii să asimileze noțiunile matematice, precum număratul, ordonatul obiectelor după diverse criterii, sortatul sau scrierea numerelor.

Anita Curtis, specialistul britanic în educație timpurie prezent la a 6-a ediție a Conferinței de Educație Timpurie, a acceptat să ne împărtășească sfaturi și activități despre abordarea kinestezică pentru introducerea matematicii în viața copilului.

Legătura dintre mișcare și matematică, explicată de specialiști

Stilul kinestezic le permite copiilor să învețe prin mișcare, conceptele matematice devenind ușor de înțeles încă de la o vârstă timpurie. Profunzimea înțelegerii dobândite prin joc servește drept bază pentru construirea ulterioară a unor concepte avansate. ”Abordarea kinestezică permite copiilor să învețe activ, în timp ce desfășoară o anumită activitatea, făcând un lucru. Neuroștiința dovedește că, prin mișcare, copiii creează conexiunile căilor neuronale la creier, ceea ce accelerează învățarea.” – Anita Curtis, trainer în educație timpurie și planificator calificat.

Totuși, deoarece nu toți copiii învață în același fel, este important ca procesul de învățare să fie diferențiat, individualizat și personalizat în funcție de nevoile fiecărui copil. Există diferite stiluri de a învăța: auditiv, vizual, lingvistic, interpersonal, intra-personal, logic-matematic și kinestezic, important este să descoperim stilul adecvat fiecărui copil.

Pentru a putea descoperi stilul de învățare optim pentru fiecare copil, este recomandat ca cei mici să fie evaluați constant. ”Evaluarea copiilor în timp ce se joacă le permite educatorilor să observe și să ia decizii cu privire la învățarea copilului. Prin aceste observații și căutând ceea ce fascinează un copil, pot fi testate abordări diferențiate, activități, experiențe și resurse care pot fi adaptate pentru a se potrivi și a răspunde nevoilor copilului”, declară trainerul în educație timpurie.

Jocuri kinestezice pentru învățarea matematicii

Stilul kinestezic se referă la capacitatea unui copil de a învăța prin utilizarea activităților fizice, iar procesul de învățare poate fi suplimentat cu o serie de activități simple. Sunt importante simulările, îndrumările și învățarea practică. Jocuri precum puzzle-urile, machetele 3D, cuburile cu care pot construi sau piesele lego, sunt preferatele copiilor care preferă abordarea kinestezică deoarece acestea le permit să atingă, să simtă și să interacționeze direct cu obiectele.

Ale metode specifice stilului de învățare kinestezic:

Pentru a învăța mai repede numerele, cei mici le pot scrie în nisip, făină sau le pot modela din plastilină sau lut;
Folosiți creioane colorate și lăsă-l pe cel mic să sublinieze cu markere pentru a învăța mai ușor;
Permite-i să citească cu voce tare și să urmărească cuvintele cu degetul.
De asemenea, poți încuraja copilul să folosească ritmuri pentru a-și aminti lucruri precum formule matematice și informații din tabelul periodic.
Puneți în scenă piese de teatru în care să repetați noțiunile nou-întâlnite.

Și totuși, la ce ne ajută matematica?

Începerea activităților care promovează concepte matematice la o vârstă timpurie crește atitudinea pozitivă a copiilor față de matematică. Mulți elevi se tem și renunță la matematică la o vârstă relativ mică. Fiind lipsiți de această arie de studiu, copiii sunt privați de o fereastră de oportunitate crucială deoarece, în prezent, importante domenii de activitate depind de cunoașterea și însușirea conceptelor matematice:

Școlile medicale, stomatologie, farmaceutică, medicină veterinară etc. – toate depind de matematică;
Inginerii construiesc lumea noastră și au nevoie de matematică;
Industria financiară are nevoie de matematică;
Industria It este crucială astăzi și se bazează pe matematică;
Aflată într-o continuă creștere, industria tehnologiei și telecomunicațiilor are nevoie de un număr cât mai mare de studenți capabili.

Astfel, este important ca celor mici să li se cultive aceste noțiuni cât mai devreme, când abilitatea de a le asimila este mare.

Anita Curtis este formator de adulți în domeniul educației timpurii și planificator calificat. Energia și pasiunea cu care lucrează au făcut ca sesiunile ei să fie cunoscute și apreciate la nivel internațional. În perioada 6-8 noiembrie, Anita și-a adus ideile și energia pozitivă la București, în cadrul Conferinței de Educație Timpurie, printr-o sesiune care ne-a învațat să facem matematica magică folosind resurse care necesită un buget mic: ”Pot fi folosite o mulțime de obiecte de numărat și materiale simple pentru crearea Minunatului Math Mess, de exemplu dopuri, bețe, numărătoare, șosete, ghinde, pompoane, mărgele, bile, etc.”

Conferința de Educație Timpurie este o inițiativă a Fundației Acorns, prin FIRST7, Centrul de training pentru părinți și educatori, al cărei scop este de a oferi personalului din educație soluții practice de predare, adaptate nevoilor copilului mileniului 3. Conferința de Educație Timpurie aduce anual în România experți internaționali în educație timpurie ce prezintă concepte noi și abordează subiecte esențiale pentru alinierea sistemului de învățământ preșcolar din România la cele mai performante modele internaționale.